Sy vimplar till barnrum – Beskrivning, så gör du en vimpelslinga

Vimpelslinga till barnrum

Det är enkelt att sy snygga vimplar som dekoration till barnrummet eller hemmet i övrigt. Du väljer färger och mönster efter tycke och smak för din vimpelslinga.

För att sy vimplar till barnrummet behöver du:

Papper, gärna lite tjockare
Penna
Tyg i en eller flera färger och mönster
Sax
måttband
Sytråd
Snedslå/bommulsband

1, Börja med att rita en triangel på pappret för att få en mall till vimplarna, jag har använt måtten 13cm i basen och 17 cm höjd. Klipp ut. Tänk på att du behöver 0,5-1 cm sömsmån.
Lägg pappersmallen på tyget och rita runt för att lättare kunna klippa, du kan vika tyget dubbelt för att det skall gå snabbare.

Tips:
Om du vill variera dig kan du använda två olika tyg på vimplarna, ett på varje sida. På det sättet får du en vimpelslinga som du kan vända för ett helt nytt utseende.

Sy vimplar flaggspel till barnrum

2, Till varje vimpel behövs det två trianglar. Lägg de utklippta trianglarna räta mot räta, alltså den fina sidan inåt, och nåla ihop.

Sy vimplar

3, Sy ihop långsidorna med raksöm, men lämna basen öppen. Klipp av toppen så nära sömmen du vågar för att få en snygg spets på vimpeln.

Vimplar

4, Vänd vimpeln rätt, jag brukar använda en synål för att dra fram spetsen försiktigt så att du får ett perfekt resultat. Stryk vimplarna med strykjärn.

Sy vimpelslinga till barnrum

5, Vik snedslån över vimpeln och nåla fast med lagom mellanrum (jag har 4 cm), lämna några decimeter på varje sida så att du kan knyta fast vimpelslingan. Snedslån har en tydlig mitt så att man får en jämn kant på bandet så det är lätt att sy ihop.  Sy en raksöm längs hela snedslån så att vimplarna sitter fast ordentligt på vimpelslingan.

Sy Flaggspel vimpelslinga till barnrum

Klart! Nu har du en fin och personlig vimpelslinga eller flaggspel som det också kallas.

Lycka till!

Se även min tutorial om hur du syr snygga bokstäver i tyg!

Sy vimplar flaggspel till barnrum present

Om du inte vill sy vimplar själv kan du köpa dem på bland annat Jollyroom.se och Bluebox.se

Advertisements

One thought on “Sy vimplar till barnrum – Beskrivning, så gör du en vimpelslinga

  1. Pingback: Tips: Vimplar, Ge bort en personlig present! | intentionsbloggen